Veckan som gått (7).

Hur lyckas man nå ända fram, få till den där intervjun som vi så gärna vill få till. Vi har sett en stor skillnad mot hur det tidigare har fungerat, vi behöver inte backa bandet speciellt länge då det gällde att vara snabbast och ”bara” skicka in konsultprofilen. Det blev en intervju, konsulten hade rätt ”Buzzwords” och priset var ju helt ok (kanske till och med lite för bra för oss). Nu märker vi att det är otroligt viktigt med riktade konsultprofiler som direkt får kunden intresserad och verkligen sticker ut i mängden. Det är mycket stor konkurrens på vissa roller. Vi jobbar mycket med matriser tillsammans med konsulten för att ordentligt få fram deras kompetens inom de efterfrågade områden. Så att vi kan uppdatera konsultprofilen så att det verkligen blir en perfekt matchning, lägger in de personliga värderingarna som konsulten har i en ”pitch”. Lyssnar av och är lyhörda för kundens alla krav, detta gäller även prisbild. Prisbilden är något som verkligen är intressant och så som vi upplever det, en helt unik förändring. Tillsammans med kunden pratar vi priser på en helt ny nivå, ett exempel på detta är när vi under veckan förhandlade med en kund, helt transparent, helt utan förhandling. Kunden satt hemma och jobbade, barnen var runt omkring (det var sen eftermiddag) och barnen blev en del av samtalet. Kändes inget konstigt alls, vi hamnade i det läge som jag enbart haft med ett fåtal kunder tidigare – total ärlighet. Helt övertygad om att vi kommer att gå mer och mer mot det, vi blir ett med arbetet och vi behöver då må bra med arbetet för att det inte ska påverka livet.

Vi har tagit fram lite olika exempel på både matriser och så kallade pitchar som vi behöver för att nå ända fram i varje förfrågan. Vi vet att vår kollega som vi har offererat är helt rätt och bara kunden får prata med henne/honom så kommer det vara solklart. Därför är det viktigaste arbetet att få till den bästa presentationen som möjligt, skulle säga att vi läger runt en halv dag per presentation. Sen ringer vi även och pratar med kunden för att ge lite ess som vi har i rockärmen.

Så denna veckan har vi presenterat 49 konsulter på olika uppdrag det innebär en arbetsinsats på nästan 200 timmar och då har vi inte räknat in åtskilliga timmar på intervjuer, referenstagning, kompetensgranskning mm som vi redan har genomfört innan konsulten blivit en del hos oss. Så om du är kund och läser detta, vi jobbar hårt att hitta rätt teammedlem så att ni också får ett TopTeam 😉

Läs mer om matriser, pitchar och olika nivåer här;

Självklart ger vi stöttning och vägledning under hela resan mot det perfekta uppdraget!

Daniel Fransson

Tveka inte att kontakta mig på daniel.fransson@topteam.se eller vi sms eller samtal på 0733-770906

Veckan som gått (7).

Hur lyckas man nå ända fram, få till den där intervjun som vi så gärna vill få till. Vi har sett en stor skillnad mot hur det tidigare har fungerat, vi behöver inte backa bandet speciellt länge då det gällde att vara snabbast och ”bara” skicka in konsultprofilen. Det blev en intervju, konsulten hade rätt ”Buzzwords” och priset var ju helt ok (kanske till och med lite för bra för oss). Nu märker vi att det är otroligt viktigt med riktade konsultprofiler som direkt får kunden intresserad och verkligen sticker ut i mängden. Det är mycket stor konkurrens på vissa roller. Vi jobbar mycket med matriser tillsammans med konsulten för att ordentligt få fram deras kompetens inom de efterfrågade områden. Så att vi kan uppdatera konsultprofilen så att det verkligen blir en perfekt matchning, lägger in de personliga värderingarna som konsulten har i en ”pitch”. Lyssnar av och är lyhörda för kundens alla krav, detta gäller även prisbild. Prisbilden är något som verkligen är intressant och så som vi upplever det, en helt unik förändring. Tillsammans med kunden pratar vi priser på en helt ny nivå, ett exempel på detta är när vi under veckan förhandlade med en kund, helt transparent, helt utan förhandling. Kunden satt hemma och jobbade, barnen var runt omkring (det var sen eftermiddag) och barnen blev en del av samtalet. Kändes inget konstigt alls, vi hamnade i det läge som jag enbart haft med ett fåtal kunder tidigare – total ärlighet. Helt övertygad om att vi kommer att gå mer och mer mot det, vi blir ett med arbetet och vi behöver då må bra med arbetet för att det inte ska påverka livet.

Vi har tagit fram lite olika exempel på både matriser och så kallade pitchar som vi behöver för att nå ända fram i varje förfrågan. Vi vet att vår kollega som vi har offererat är helt rätt och bara kunden får prata med henne/honom så kommer det vara solklart. Därför är det viktigaste arbetet att få till den bästa presentationen som möjligt, skulle säga att vi läger runt en halv dag per presentation. Sen ringer vi även och pratar med kunden för att ge lite ess som vi har i rockärmen.

Så denna veckan har vi presenterat 49 konsulter på olika uppdrag det innebär en arbetsinsats på nästan 200 timmar och då har vi inte räknat in åtskilliga timmar på intervjuer, referenstagning, kompetensgranskning mm som vi redan har genomfört innan konsulten blivit en del hos oss. Så om du är kund och läser detta, vi jobbar hårt att hitta rätt teammedlem så att ni också får ett TopTeam 😉

Läs mer om matriser, pitchar och olika nivåer här;

Självklart ger vi stöttning och vägledning under hela resan mot det perfekta uppdraget!

Daniel Fransson

Tveka inte att kontakta mig på daniel.fransson@topteam.se eller vi sms eller samtal på 0733-770906